Fritidsmessen 5.-7. februar 2010
Nordhordlandshallen - Knarvik, Lindås

I forbindelse med Sandviksdagene i Bergen Kystkultursenter i september 2009 fikk klubben forespørsel fra Bjørn Tefre om deltakelse på Fritidsmessen 2010, i Nordhordlandshallen i Knarvik, første helgen i februar 2010. Som arrangør ønsket han å ha oss med som utstillere, og for underholdningsbiten med tanke på vårt transporterbare basseng. Siden forrige gang har vi fått laget oss ett rammesystem der vi kan tilpasse størrelsen på bassenget alt etter plassen vi blir tildelt. Største bassenget vi kan sette opp er 7x4 meter, med ett vannspeil på 6x3 meter. Siden vi også skulle ha utstilling av båter ble det satt opp ett basseng på 2x5 meter, og en total stand på 40 kvm. Dette ga oss en flott stand hvor vi kunne sette opp en del båter og i tillegg ha plass til publikum mellom bordene og bassenget. De gamle klubbåtene våre, som viste seg å ikke være så godt egnet som først antatt, er siden sist blitt byttet ut med tre Elias modeller på 36 cm. lengde. Disse er "sprettet" opp og innmontert radioutstyr for så å bli omdøpt til Elias, Elisa og Eli. Elias er godt kjent fra TV-ruten, og denne er en klassiker blant alle smårollinger og deres foreldre.

Fredagen åpnet messen klokken 16.00 og siden det hadde vært arbeidsdag var det merkbart lite besøkende denne dagen. Lørdagen åpnet messen klokken 10.00 og ni timer senere hadde bortimot 2000 besøkende vært innom messen. Søndagen var messens beste dag med ca. 2800 besøkende fra klokken 11.00 - 19.00. Det nye bassenget vårt fungerte ypperlig under hele messen, men dessverre fikk vi noe uventede problemer med radiostøy inne i selve hallen. Dette resulterte i at vi måtte bytte radioutstyr i to av Elias båtene fra 27mHz båndet til det nye 2,4GHz båndet som ikke forstyrres av andre signaler i området. Etter dette gikk disse to båtene bortimot feilfritt så lenge de hadde strøm på batteriene. Det ble til tider hektisk aktivitet på standen vår ettersom mange smårollinger og foreldre skulle prøveseile Elias-båtene. Lading av batterier og veksling av penger ble etter hvert rutine. Som vanlig kom det mange interesserte til vår stand for å beundre modellene våre og slo gjerne også av en prat med våre utstillere.

For oss i BSMBK kan vi vel trygt si at dette var ett vellykket arrangement, selv om det ble noen lange økter for de få medlemmene som var med som utstillere. Hadde flere medlemmer deltatt kunne vi med fordel ha lagt opp en vaktordning, så ikke de samme personene blir stående hele tiden. Etter stengetid søndag kveld klokken 19.00 var det på tide å rigge seg ned å pakke modeller og basseng sammen. Med rundt 5000 besøkende i løpet av disse tre dagene kan man vel trygt si seg fornøyd.

Nedenunder vises noen bilder fra standen på Fritidsmessen 2010