Maritime familiedager 2009 - på Sjøfartsmuseet i Bergen

Helgen 14. og 15. november 2009 arrangerte Sjøfartsmuseet på nytt maritime familiedager. Begivenheten går av stabelen en gang i året, vanligvis i november og samler det meste innen maritim sektor. Arrangementet har etter hvert blitt såpass godt kjent at de fleste har fått med seg denne begivenheten, noe som igjen viser på antall besøkende. Sammen med andre utstillere var også BSMBK til stede med eget stand og ett rikholdig utvalg av modeller. Redningsselskapet har tidligere deltatt med eget stand og det hadde de også i år.
Siden vi i BSMBK har et godt forhold til Redningsselskapet og at klubbens medlemmer etter hvert har bygget en rekke modeller av ulike redningsskøyter, laget vi denne gang en egen utstilling med det vi pr. i dag har av redningsskøyter/kryssere. Det resulterte i hele ni modeller som ble plassert i den enden av standen nærmest Redningsselskapet. Utover de ni modellene av redningsskøytene hadde vi totalt med oss 21 modeller, og hadde vi fått tildelt ytterligere bordplass kunne vi ha doblet antall båter.

De ni båtene til Redningsselskapet som ble stilt ut var:
"RS 1 Colin Archer" skala 1:15, "RS 101 Nils C.P Aure" skala 1:15, "RS 91 Knut Johan" skala 1:15, 2 modeller av "RS 93 Aril" skala 1:20, "RS 61 Haakon VII" skala 1:30, "RS 75 Sjøfareren" skala 1:30, "RS 66 Skomvær 2" Skala 1:30, "RS 84 Platou" skala 1:30"

Av andre modeller kan vi nevne: Panserskipet Norge, hurtigruten Salten, D/S Haus, D/S Vesterålen, MS Arif, MS Happy hunter, M/K Frøya, VSD, og motorskipet Andrea Gail, kjent fra filmen "The perfect storm". Helge Berntsen stilte på enden av bordet med sin dampdrevne slepebåt "Marie Felling". På bakveggen kjørte vi som vanlig bilder og film fra en del av våre aktiviteter.

Som vanlig var det en del skuelystne foran vårt stand og publikum hadde som vanlig mange spørsmål om modellene våre. Besøkstallet for lørdag og søndag ble i år ca. 1200. Kafeen var også denne gangen åpen, hvor det ble servert gratis kaffe, vafler, saft, brus og den velsmakende stormsuppen. Selv med litt lavere besøkstall enn 2008 var Sjøfartsmuseet og arrangøren godt fornøyd med arrangementet. For oss i BSMBK er det bare å lade opp til neste utstilling som kommer på nyåret 2010 da vi stiller på Fritidsmessen 2010 i Nordhordlandshallen i Knarvik utenfor Bergen. Arrangementet går av stabelen den første helgen i februar, altså 5.-7. februar 2010.

Alt i alt nok et vellykket arrangement med mange besøkende, og vi i BSMBK ser frem til en ny utstilling ved en senere anledning.

Nedenunder følger noen bilder fra BSMBK`s utstilling i 2. etasje på Sjøfartsmuseet.