Andrea Gail
Andrea Gail er et av de mest kjente fiskefartøyene i Amerika, og resten av verden. Andrea Gail ble verdensberømt i filmen "The Perfect Storm" med George Clooney i hovedrollen.

Andrea Gail var et 72 fot (22 m.) langt fartøy til fangst av sverdfisk. Hun ble bygget i Florida i 1978, og fikk den gang navnet "Miss Penny".

Den 20. september 1991 startet hun en reise, som skulle bli den siste, mot fiskebankene ved Grand Banks. Etter noen dårlige fangster besluttet kaptein Billy Tyne å sette kursen mod Flemish Cap.

Den 26. oktober 1991 startet hun seilasen hjemover. Den siste kommunikasjonen med fartøyet var rundt kl. 18, hvor kapteinen oppga sin posisjon til 44° Nord, 56,4° Vest eller ca. 180 miles (330 km.) nordøst for Sable Island. Han sendte også en værmelding, med bølger på 30 fot (9 m.) og vindkast på opp til 80 knop (148 km/t).

Info om modellen "Andrea Gail"
Byggesett fra Billing Boats i skala 1:30.
Lengde: 72,0 cm.
Bredde: 21,0 cm.
Høyde: ca. 55,0 cm.
Motor: 1 stk. Mabuchi 540 6 Volt.
Propell: 1 stk. 3-blad Ø40 mm.
Strømforsyning: 1 x 6V/6,0 Ah.
Modellen er bygget av Reidar Lekven og videreført til Jan Arentzen.

Det ble ikke oppfanget ytterligere meddelelser fra Andrea Gail og andre skip i området har ikke meldt om noen nødmeldinger. Den 30. oktober 1991 ble Andrea Gail meldt savnet, og et omfattende søk ble iverksatt med deltagelse fra New York Air National Guard, U.S. Coast Guard og Canadian Coast Guard. Søket dekket et område på 400.000 km².

Den 8. november 1991 ble Andrea Gail's nødsender (EPIRB) funnet på kysten av Sable Island. EPIRB er konstruert til å sende ut nødsignaler, men U.S. Coast Guard kunne dessverre konstatere at den ikke var behandlet korrekt, og derfor ikke virket. Samme dag ble alle søk innstilt.

Alle de seks besetningsmedlemmene ble meldt savnet, sannsynligvis omkommet. De var kaptein Billy Tyne, Robert "Bobby" Shatford, Dale "Murph" Murphy, David "Sully" Sullivan, Michael "Bugsy" Moran og Alfred Pierre.

Noen få oljetønner, EPIRB, en redningsflåte og andre smådeler var det eneste som ble funnet.

Historien om Andrea Gail og hennes besetning har inspirert Sebastian Junger til boken "The Perfect Storm", som ble utgitt i 1997. I år 2000 laget Warner Brothers filmen med samme navn. Søsterskipet Lady Grace ble brukt under innspillingen.

Info om originalen:
Lengde: 21,60 meter.