BEF 1
Info om originalen:
Ble bygget av Johannes S. Selvik og Sønner på Solesnes i Jondal i 1944 for Bergens Elektriske Færgeselskab A/S. Båten ble satt i rute over Vågen som BEF 1 året etter. Den var 27 ½ fot, var utstyrt med en 4-takts bensinmotor og kunne ta 20 passasjerer.
BEF 1 gikk jevnt og trutt i ruten frem til 1977 da den ble solgt på grunn av høye vedlikeholdsutgifter.
Etter mange eiere og enda flere år ble båten funnet igjen i Mostraumen. Det var interesse for å restaurere den nedslitte Vågsfergen og båten ble transportert til Djupevåg Båtbyggeri i Norheimsund for gjenoppbygging. Transporten gikk med trailer våren 1994. Prosjektet strandet imidlertid økonomisk og båten ble stående hos Djupevåg i flere år uten at restaurering kunne påbegynnes.
I 1997 ble gamle BEF 1 overtatt av nye eiere i Bergen. Ny kapital kom inn i prosjektet og restaureringen av båten kunne ta til for fullt. Våren 1998 kom BEF 1 tøffende inn Vågen fullstendig fullrestaurert og fin. Med sitt nye navn "Vågen" ble den satt inn i fast sommerrute mellom Torget og Tollbodhopen for sine nye eiere: Vågen Færgeselskab A/S.
Info om modellen, BEF 1:
Byggetegninger manglet, så disse måtte derfor lages ved hjelp av mål og fotografier av båten da den sto hos Djupevåg for gjenoppbygging.
To modeller ble bygget parallelt i tidsrommet 1998-2000.
Målestokk: 1:16
Lengde: 55,0 cm.
Bredde: 15,7 cm.
Modellene står i dag hos sine respektive eiere i henholdsvis Oslo og Bergen.
BEF 1 under gjenoppbygging hos Djupevåg i Norheimsund i november 1997.
BEF 1-modellene begynner å ta form.
To stk. ferdigstilte BEF 1-modeller klar for levering.