Info om originalen:
Skipet ble bestilt av Christian Michelsen, som den gang var direktør for Nordre Bergenhus Amts Damskibe - et rederi som betjente trafikken mellom Bergen og alle stoppesteder i det nåværende Sogn og Fjordane fylke.  Den ble bygget med isbryterbaug, og var i mange år i tjeneste i Indre Sogn, der problemer med is kan være store. Spesielle ballasttanker akterut ble fylt og baugen fikk et løft som hjalp til å bryte isen.

Båten ble noe ombygget i 1934, fikk innelukket styrehus og større akterdekk, og gikk som første bilførende skip i rute mellom Lærdal og Vadheim. Det var plass til 7-8 biler om bord.

I 1954 ble båten ombygget som "fjordabåt", ble utstyrt med dieselmotor og fikk utvidet aktersalongen til skipets fulle bredde. Før den ble solgt til en engelskmann i 1972 var båten med i spillefilmen "Song of Norway"  - en film om Edvard Griegs unge år.

Etter mange år i dokk i Liverpool, der tidens tann tæret på båten samtidig som et sysselsettingsprosjekt gikk i stå etter å ha vandalisert båten, ble den kjøpt hjem og kom tilbake til Norge i 1991. Så fulgte mange år i uvisshet, der ildsjeler uten penger forsøkte etter beste evne. Det var først i 2007, etter at båten ble vist på Norsteam i Bergen i 2005, at veteranskipslaget tok fatt på nytt. Det teller vel 200 medlemmer, og nå går restaureringsarbeidet fremover, mye ble forsert før Fjordsteam i Florø i 2010. Båten ligger i Dåfjorden ved et verksted som har mange oppdrag for veteranbåter. Ny kjel er levert, og skal ombord etter at dampmaskinen, en trippel ekspansjon sådan, først har funnet sin plass. Maskinen står i et skur i Dåfjorden, det samme gjelder kjelen. Men det gjenstår mye dugnadsarbeid og verkstedsarbeid før vi forhåpentlig kan sveive i gang i 2012.


Tekniske data:
Rederi: Nordre Bergenhus Amts Damskibe, senere FSF
Verft: Bergens Mekaniske Verkstad, Solheimsviken
Byggeår: 1904
Tonnasje: 182 brt.
Lengde: 104,6 fot
Bredde: 20,1 fot
Dybde: 9,8 fot
Maskineri: Trippel ekspansjon dampmaskin, 49 nhk, bygget hos BMV
Fart: 9,7 mil
Materialer: Stål - klinket
Info om modellen:
Jeg bygget tidlig på 1970-tallet en nokså grov modell av Stavenes i heltre (limte utsagede "fjøler").  Denne gikk med elektromotor og var styrt med en Grundig 2 kanals radio. Alt var veldig hjemmelaget, særlig den utspekulerte fartsregulatoren med reversering. En spesiell egenskap var at båten kunne fløyte. En hjemmelagt transistorkrets og en minihøyttaler under skorsteinen sørget for det.

Etter at jeg har hatt en del med forbildet å gjøre, ikke minst etter å ha sett den på slipp, fant jeg så mange feil og unøyaktigheter at jeg fikk lyst til å lage en ny modell. Denne blir samtidig mer detaljert, og kan utstyres med dampmaskin. Ved en tilfeldighet dukket spantetegningene opp i veteranbåtlaget, og da kunne jeg enkelt lage spant som passet til dekks- og kjøltegningene jeg hadde fra før. Medlemskapet i BSMK har inspirert meg til å gå i gang, og tipsene strømmer på, både på møtene og på hjemmesidene. Kjølen (til pluggen) ble strukket på nyåret 2010 og etter utallige omganger med gips og sparkel er pluggen nærmere en siste finpuss vinteren 2011 før støping av form. Jeg har jobbet litt med glassfiber og polyester på større båter, så det bør gå bra.


Tekniske data modell:
Skala: Scratchbygget etter tegninger i skala 1:32
Lengde: 105 cm.
Bredde: 20 cm.
Motor: Satser på dampmaskin
Drivstoff: Gassfyring

webmaster@bsmbk.no   (c) 2004-2014  JSH-WebCon.  (WPM. All rights reserved)


D/S Stavenes
1934: Fargelagt bilde av D/S Stavenes fra Knut Knutsens samlinger, UiB.
Gjengitt med samtykke fra Veteranskibslaget Stavenes.

2010-08: Ved kai i Bergen (Foto: A. Stavenes)
1941 Stavenes i isen i Nærøyfjorden. Foto H.L. (Kilde Jostein Sørensen)
2009-12: Pluggens kjøl og spanter er skjært ut og klart til montering. (Foto: A. Stavenes)
2010-2: Mellomrommene fyltes deretter med isopor. (Foto: A. Stavenes)
2010-3: Pluggen er sparklet. (Foto: A. Stavenes)
2010-7: Pluggen er pusset og malt. (Foto: A. Stavenes)
November 2012:
Det er nå lenge siden prosjektet startet.  Det har gått trått med arbeidet med pluggen, men den var brukbar på vårparten i år. "Slipehøvelen" som viser på bildet gjorde susen! Støpingen av formen ble ikke vellykket, så jeg måtte dele den på langs etterpå, og da sto det igjen stykker fra pluggen inni formen.

De to formdelene ble så "rehabilitert" og støpt sammen igjen. På grunn av feil og utilstrekkelig voksing ble det en reaksjon mellom gelcoaten og skroget, slik at dette ble krakelert og fullt i voks som ikke lot seg vaske etter skrape av. Det var like før totalt sammenbrudd, ellers så kunne jeg lappe på pluggen og begynne på nytt…

Jeg rengjorde formen så godt som mulig og strøk på 2 lag med gelcoat med sliping imellom. Så laget jeg en mal og risset og saget "dekkslinjen", inkludert oppbygget midtskips. Før jeg limer fenderlister og kjøl-list på, har jeg nå laget plass til propell og aksling, som ikke var detaljert utformet på pluggen. På et bilde har jeg for moro skyld plassert dampmaskinen som en illustrasjon på hvordan det skal bli. Jeg håper at resultatet blir så bra at skroget etter grunning blir akseptabelt. Før den tid må det nok pusses en god del…

Jeg legger ved noen bilder, mange viser hvordan arbeidet ikke skal gjøres!!! Et av bildene viser dampmaskinen slik den var "ved ankomst".