Info om originalen:
John Staluppi var mannen som tidlig på 90-tallet la inn bestilling på denne spektakulære luxus-yatchen "Moonraker". Staluppi, som er amerikansk multimillionær, hoppet nesten i styrehustaket og smilte fra øre til øre under prøveturen med den norskbygde mega-yachten. 59,4 knop viste radaren under maks belastning, og det var nær opp til de "bestilte" 60 knop. Heia Ulstein Eikefjord på Vestlandet!! Staluppi visste nå at han var den rettmessige eier av VERDENS RASKESTE LUXUS YATCH!

Hverken maskineri eller andre triminstallasjoner var justert optimalt under denne første prøveturen med "full guffe". Men det var beseiring av Aga Khans "Destriero" som var første mål for Staluppi. Khans båt har logget 58,6 knop, og det å sitte med fartsrekorden for mega-yachter er et av mulitmillionærenes mål her i livet. At Bob Gentrys "Gentry Eagle" klarte 62 knop omtrent samtidig, affiserte ikke Staluppi. For han mente "Moonraker" var god for 64-65 knop, eller 124 km/t under optimale forhold!

"Moonraker" er nesten 100 prosent norskprodusert. Skrog og overbygg er skapt ved Ulstein Eikefjord, innredningen produsert av FjordDesign i Sognefjorden. Og Staluppi er imponert over det norske verftet som har et teknologisk forsprang på bygging av lette hurtigbåter i sandwich, og som utfører arbeidet meget nøye og samvittighetsfullt. Riktignok blir båten overlevert noe forsinket i forhold til den opprinnelige planen, men det er såvisst ikke Ulstein Eikefjords skyld. Mulder Design i Holland har stått bak konstruksjonen som har måttet justeres flere ganger og forsinket fremdriften. "Dette er verftets første megayacht, men det blir helt sikkert ikke den siste" sa en oppstemt og imponert John Staluppi etter prøveturen. Han inviterte sporenstreks alt folket til å tømme baren på hotellet på hans regning. Den 115 fot lange og 23 fot brede super-yachten drives fram av to MTU diesler på 3500 hk. hver, koblet til Kamewa vannjet-aggregat i tillegg til en diesel gassturbin som yter ca. 4000 hk. ved full belastning.


Tekniske data:
Produsent: Eikefjord Marine AS
Modell: "Custom made"
Byggeår: 1992
Designer: Frank Mulder (Mulder Design)
Prod.land: Norge
Mannskap: 5
Tonnasje: 212 tonn
Lengde: 120 fot (36,6 meter)
Bredde: 24 fot (7 meter)
Dybde: 5,2 fot (1,58 meter)
Maskineri: MTU 16V396TB94, 6960 Hk.
Drivstoff: Diesel
Marsjhastighet: 28 knop
Topphastighet: 65 knop
Materialer: Kompositt
Info om modellen:
Byggesett fra Graupner. Kjøpt gjennom Torbjørn & Kåre RC-Seilflysport i 2007. Skroget og overbygg er CNC maskinert. Alle vinduer er frest ut på forhånd. Dette er en modell, som i følge Graupner sin hjemmeside, er ment for "Profesjonelle modellbåtbyggere".
Byggingen av Moonraker har bydd på mange utfordringer, men også mange gøye kvelder i boden. Jeg har holdt på med denne modellen i ca. 4 år, med mer eller mindre aktiv bygging. Det gjenstår fremdels noe arbeid, som for eksempel motorer til radarene, fartsregulatorer til hovedmotorer og oppkobling av annet el.anlegg som lanterner og lignende. Båten har ikke vert prøvd på vannet enda. Kun testet for lekkasjer i badekar.
Jomfruturen med denne modellen er noe jeg virkelig ser frem til!

Manøvreringsmuligheter:
Modellen har 2 vannjetter i ytterkant, pluss en Booster-jet midten uten styredyse. Denne hjelper til med ekstra skyvekraft i større hastigheter. De to ytterjettene lar seg styre uavhengig av hverandre. Dette gjør at man lett kan manøvrere båten sidelengs. I tillegg kan man hjelpe til med båtens baugpropell.

Kostnader:
Dette er en relativt dyr modell. Noen nøyaktig sum på hva som er gått med av kroner og øre, har jeg ikke oversikt over. Men en estimert sum vil nok ligge på rundt 15.000 kroner inkl. alt nødvendig utstyr.


Tekniske data modell:
Produsent: Graupner
Skala: 1:25
Lengde: 1.470 mm.
Bredde: 284 mm.
Tørrvekt: 8.100 gram
Motor: 3 x Graupner Speed Turbo
Batterier: 3 x LiPo
Est. kjøretid: Ca. 25 minutter
Radio: 8 kanaler
Baugthruster: 7,2V Graupner El.motor.
webmaster@bsmbk.no   (c) 2004-2014  JSH-WebCon.  (WPM. All rights reserved)


Moonraker
Før byggestart.
Overbygg satt på bare for å få en viss ide om hvordan båten vil se ut.
Installasjon av vannjetter og motorholder.
Mye pusse- og sparkelarbeid rundt vanninnsuget på vannjettene.
Rett i fra lakkboksen!
Fornøyd med lakkeringsresultatet!
Lakkering av bunnfarge.
Ferdig resultat. Nå gjenstår bare en del kobling av motorer, regulatorer, osv.
Lakkering av den sorte fargen på overbygg.
Lanterner er ferdig koblet og lyser fint!
Akterlanterne og topplanterne.