Panserskipene "Norge" og "Eidsvold"
Info om originalen:
På midten av 1800 tallet var stemningen ganske sterk for en løsriving fra Sverige. Som et resultat av det ble det vedtatt en ganske ambisiøs flåteplan. Det ble satset sterkt på utbygging av torpedobåtvåpenet, i tillegg til fire pansrede skip. Disse kom midt i en rivende teknisk utvikling og var noe av det mest moderne som kunne produseres på den tiden. Disse skipene ble kontrahert hos Armstrong i Newcastle for levering i 1898 og 1899.

Panserskipene Norge og Eidsvoll var de best utstyrte skipene og hadde to 21 cm bakladede kanoner plassert i dreibare, pansrede, tårn. I tillegg hadde de fire 15 cm kanoner i fast pansrede kasermater og seks frittstående kanoner midtskips. For å toppe det hele hadde de forskjellige lettere kanoner plassert rundt om på det sjette dekket og i mastene. De hadde også fire torpedorør rett ut fra skutesiden, to under vann foran kjelerommet og to over vann i akterskipet. Torpedoer var et nytt og farlig våpen, men å ha de i faste rør rett ut fra siden gjorde dem lite anvendelige. Siktingen måtte gjøres ved å dreie skipet, og ved å ligge stille med bredsiden mot en fiende gjorde skipet selv til et stort mål. Skipene var utstyrt med "Vedderbaug", det hadde vært brukt med hell flere ganger tidligere men det var mot eldre treskip. De moderne stålskipene, med effektivt artilleri, kom en aldri så nær at den kunne brukes.

I perioden rundt 1905 var det norske forsvaret på sitt beste og det var en klar sammenheng mellom forsvarsevnen og det faktum at konflikten med Sverige ble løst uten våpenbruk. Det ironiske med situasjonen var at denne sterke utbyggingen av det norske forsvaret ble finansiert av både Sverige og Norge.

Etter unionsoppløsningen i 1905 gikk luften ut av ballongen og de store ambisjonene for forsvaret forsvant. Etter 1916 var det pasifismen som gjaldt og det var Folkeforbundet som skulle sikre freden mellom nasjonene. I tiden frem til 1940 gikk det sterkt tilbake med marinen, alminnelig vedlikehold ble forsømt og det var smått med forsyninger.  Resultatet av møtet med den hypermoderne tyske marinen var avgjort på forhånd og både Norge og Eidsvoll ble, den 9. april 1940, torpedert og senket på Narvik havn. Av mannskapene omkom hele 276 mann og de 40 år gamle skipsvrakene ligger som et minne om en tid som har vært.

Tekniske data:
Byggeår: 1893 Armstrong, Newcastle on Tyne.
Sjøsatt: 1899
Lengde: 95,0 meter
Bredde: 15,3 meter
Dybde: 5,0 meter
Vekt: 4233 tonn
Fart: 17 knop
Motorer: 2 x Vertikale trippelekspanderende dampmaskiner 4500 IHK.
Kjeler: 6 x Yarrow vannrørskjeler.

Bestykning:
2 x 21 cm. kanoner
6 x 15 cm. kanoner
8 x 76 mm. kanoner
6 x 47 mm. kanoner
4 x torpedorør

Besetning: 270 mann.
Ble senket på Narvik Havn den 9. april 1940 under invasjonen av Norge.
Modellen "PANSERSKIPET NORGE"
Skala 1:75
Lengde: 126,0 cm.
Bredde: 20,4 cm.
Dybde: 6,6 cm.
Hovedmotorer: 2 stk. (foreløpig ukjent)
Propell: 2 stk. Ø 40 mm. 3-blad.
Fart: 1,96 knop (beregnet ut fra forbildets 17 knop)

webmaster@bsmbk.no   (c) 2004-2014  JSH-WebCon.  (WPM. All rights reserved)
Pluggen til "Panserskipet Norge" er spantet ferdig og er klar til sparkling. Legg merke til at dette skroget har langsgående spanter, omtrent som avlange brødskiver oppå hverandre. For å lette vekten på pluggen, er denne åpnet innvendig.
Herman jobber kjapt og presist, og etter noen uker hadde "trefjølene" endret fasong til dette. Ferie med dårlig vær på hytta kan brukes til så mye...
I skrivende stund jobber Herman med å finne en alternativ støpe-metode for formen, muligens i gips.
Skroget støpes i glassfiber og gelcoat.

Prosjektet vil oppdateres fortløpende.
Det har skjedd litt siden sist.
Skroget er støpt, og dekk og overbygg er påbegynt.
Bøying av 0,2 mm. messingplate til skorsteinene.
To innvendige, og to utvendige rør, klare til å loddes sammen.
Liming av strimlet kontaktplast, i Teak-mønster, på det svartmalte dekket.
Lodding av ledninger til dekksbelysningen.
To dampsjalupper er under bygging.


Panserskipet "Norge"

På midten av 1800 tallet ble det, i Norge, vedtatt en ganske ambisiøs flåteplan. Fire pansrede skip ble kontrahert hos Armstrong i Newcastle for levering i 1898 og 1899.

Info om originalen:
Se i teksten under.