Modelljernbanegruppen til Norsk Jernbaneklubb NJK, avd. Bergen arrangerer hvert år en stor Modelljernbanemesse i Turnhallen på Landås første helgen i oktober. Styret i BSMBK tok kontkakt med styret i modelljernbanegruppen i februar 2007
og diskuterte muligheten for deltagelse for klubben med egen stand for å vise frem noen av våre modeller, ferdige og uferdige.
Modelljernbanemessen har i den senere tid slitt med varierende og lave besøkstall,
og vi håpet at vår deltagelse kanskje kunne bidra litt og rette på dette.

Som tidligere beskrevet trykket Bergensavisen en større presentasjon av BSMBK i vedlegget Meg&Deg den 27.08.07.
I forbindelse med messen informerte vi vår kontakt der om vår deltagelse på messen og fikk derfor en liten notis
om dette på trykk fredag den 05.10.07.

Etter en liten "høringsrunde" internt i klubben om hvor mange som kunne delta, ble det bestilt 10 meter bordplass. BSMBK stillte selv med bord og stoler og selve oppriggingen var, så snart vi var tildelt plass fredag kveld, gjort på snaue to timer.

Lørdag klokken 11 da messen åpnet kunne vi telle hele 15 båter gruppert fra ferdig modell til de under bygging. Bergensværet var ikke akkurat helt i "messemodus" denne dagen men tilsiget av besøkende skulle vise seg å bli veldig bra. Søndagen var det meldt moderate regnbyger og det merket vi på antall besøkende. Standen vår var plassert helt i enden av en "løpegang" og for oss var dette en god plassering siden alle som gikk denne veien måtte snu hos oss.

Det var til tider ganske fullt foran sperretauene våre, både av små barn og spørrende voksne. Alle spørsmål blir besvart etter beste evne og noen spørsmål blir selvfølgelig gjengangere som vi svarer på igjen og igjen... Langs standen vår lå det informasjonsmateriell og visittkort som besøkende kunne ta med og for de som var litt mer nysgjerrig på hvordan vi lager skrog lå det også en beskrivelse på dette. På veggen bortenfor standen kjørte vi film via projektor til stor begeistring for de fleste.

Timene rusler fort på slike tilstelninger, og for vår del gikk dette greit. Søndagen merket vi noe større påtrykk av besøkende, været var dessuten slik det bør være under slike arrangementer. Etter seks timer om søndagen var messen over for denne gang. Standen vår ble demontert og alle modellene og utstyret ble kjørt hjem. Alle involverte syns dette var ett fint arrangement og stiller gjerne igjen ved en senere anledning. Ved opptelling av antall besøkende ble det telt hele 2138 besøkende denne helgen, 667 på Lørdagen og 1471 på søndag. Dette er drøye 600 besøkende mer enn året før.
Nå gjenstår det bare å "lade" opp til neste utstilling under Maritime Familiedager på Sjøfartsmuseet den 10-11. november 2007.

Nedenunder vises noen bilder fra BSMBK`s stand hvor det til tider var tett med folk i alle aldre.

Modellbåtutstilling på NJK`s årlige Modelljernbanemesse
i Turnhallen på Landås 6-7. oktober.
BSMBK`s stand rett etter åpningen på Lørdagen, ikke så mange folk helt i starten, men dette endret seg kjapt utover dagen.
Atle, Arve, Helge og Stian bak standen sammen med noen av modellene våre.
Fra venstre ser vi modellene: MS Richard With og MS Normand Neptun bygget av Trygve Jakobsen. MS Nordlys bygget av Atle Lamela. MF Innvik bygget av Arve Aadland.
Helge Berntsen testkjørte sin dobbeltvirkende dampmaskin, som skal monteres i hans nye taubåt ved navn "Marie Felling".
Atle Lamela ved sin modell av Hurtigruten MS Nordlys og ett fyrtårn i samme skala som båten.
Til høyre for fyrtårnet vises skroget til Panserskipet "Norge" i skala 1:75 som bygges av Herman Irgens.
Folkemengden økte gradvis på, noe som bildet her viser. I perioder var det fullt foran standen vår og klubbens utstillere besvarte så godt de kunne alle spørsmålene som etter hvert kom over sperretauene.
I forkant av bildet ser man "pluggen" til MS Fjordprins i skala 1:30 som bygges av Svein A. Isaksen.
I høyre billedkant står ett ferdig støpt skrog til en VSD 2-6, som er et opplæringsfartøy for Sjøkrigsskolen, i skala 1:30.
Mye folk foran standen vår også her. Vi merket godt at interessen også er stor for modellbåter, på lik linje med modelljernbane. Begge deler representerer en høy grad av håndarbeid ned til minste detalj.
Svein og Herman i ene enden av standen med to modeller, Scand Dynamic 7600 og M/K Svartskjær. Sistnevnte har naturtro motorlyd og denne trekker alltid mange folk når denne startes opp. Hemmeligheten er en lydmodul som er bygget inn i modellen med forhåndsinnspilt lyd, tatt opp fra en original båt.
En rekke flotte modeller. Fra venstre tre modeller fra Trygve Jakobsen, Atle bak MS Nordlys, skroget til Panserskipet Norge bygget av Herman Irgens, og sist taubåten "Marie Felling" som bygges av Helge Berntsen.
Vi mottar ofte spørsmål om hvordan vi lager båtene våre, særlig om de som ikke er rene byggesett. I denne anledning laget vi en beskrivelse som enkelt forklarer prinsippet for scratchbygging av skrog. Beskrivelsen vil også bli lagt ut på klubbens hjemmesider for nedlastning for de som ønsker dette. På bildet vises "pluggen" til MS Fjordprins i skala 1:30. Denne massive klumpen viser skrogets ytre fasong, og blir brukt som underlag for avstøpning av formen, som støpes på utsiden av denne. Etter avstøping trekkes denne pluggen ut, og man får en form som er åpen nedi, som vi støper skroget i. Hvordan er slik plugg bygges opp fremgår av denne beskrivelsen.