Sjøvettdag på Sjøfartsmuseet 10. april 2011
I begynnelsen av februar 2011 mottok vi en forespørsel fra Sjøfartsmuseet om deltakelse på en "Sjøvettdag" på museet. Arrangementet var et samarbeid mellom Sjøfartsmuseet og Redningsselskapet og temaet var kort og greit Sjøvett og det som naturlig faller inn under det. For vår del var det ønskelig å stille med basseng og Elias båtene, slik at de yngste kunne få boltre seg med radiostyrt Elias.

I starten var det litt usikkert om arrangementet skulle avholdes den 3. april eller den 10. april, men etter litt planlegging og koordinering fra museet sin side ble valget den 10.
Siden arrangementet kun var en dag fra klokken 10-15, valgte vi kun å stille med bassenget, da dette ikke er så ressurskrevende fra vår side. Delene til bassenget ble kjørt opp i forveien, og fire personer fra BSMBK stillte tidlig søndag morgen og rigget opp bassenget i passende størrelse. Fyllingen av bassenget tok et par timer, da eneste "vannhull" var brannslangen i museet.

Sjøvettdagen og museet ble besøkt av ca. 300 personer denne søndagen. Været var heller ikke så gale og det var hvertfall oppholdsvær. Vi hadde inntrykk av at bassenget utenfor og Elias-båtene var den største attraksjonen ettersom det var jevnt tilsig av smårollinger som ville seile Elias både en og to ganger. Når klokken nærmet seg 15.00 var det på tide å pakke sammen og etter noen timer med Elias på vannet hadde vi innkassert noen norske fjelldollar til klubbkassen vår. Sjøfartsmuseet ønsker å leie oss på nytt tilsvarende arrangement på høsten, noe vi selvsagt vurderer dersom det passer slik.
Bergensavisen var innom en tur i løpet av søndagen og tok noen bilder fra arrangementet. Museet tok også en del bilder i egen regi og noen av disse kan sees på museets egne sider her: http://www.bsj.uib.no/Sjovettdag_foto_10.04.11.pdf

Nedenunder vises noen bilder fra Sjøvettdagen på Sjøfartsmuseet, deriblant en del bilder fra bassenget rett ved hovedinngangen.