For tredje året på rad inviterte Vestfold Modellbåt Klubb VMBK, den 14.06.2008, til nok et treff på 3. dammen . Året før var arrangementet preget av mange fremmøtte fra fjern og nær, noe som resulterte i mange båter på vannet og dessverre en del surr med frekvenser og bruk av disse. VMBK har riktig nok et fint system på dette med bruk av frekvenser, men med så mange båter som skal ha sin frekvens så blir det lett forviklinger.

Som året før kom det tilreisende fra Østlandet, Vestlandet og Sørlandet. Disse hadde naturligvis både båter og campingstoler i bagasjen, klar til en flott dag ved 3. dammen. Medlemmer fra klubben i Bergen var året før tilstede med hele 9 personer, men i år stilte vi kun med 1 person og dessverre også uten båt.
Været viste seg desverre ikke fra sin beste side, så for å være på den sikre siden ble det rigget opp et partytelt både til cafèn og til båtutstillingen. Selv om det til tider blåste ganske så sur vind, kom aldri regnet som man fryktet. Den eneste regnbygen som kom var en veldig lokal fra trærene over partyteltet. Treffet åpnet klokken 12, grillen ble tent og været holdt seg ganske stabilt. Tor Andersen i VMBK presenterte diverse informasjon over høyttaleranlegget, som fra forrige treff hadde blitt modernisert noe. Oppå tilhengeren var det kommet to høytalerkasser med 12x5 Watts høytalere i hver kasse. Her ble en del info meddelt og en del båter og byggere ble presentert underveis. Når Tor Andersen ikke hadde mer å si, ljomet musikken fra ut fra høyttalerne.

I likhet med året før kunne man også denne gangen stemme på "publikumsfavoritten" blant alle de flotte modellene. Stemmesedlene ble sanket inn og talt opp, og etter opptelling gikk seieren til eier av slepebåten Yorkshireman. VMBK feiret i år 30 år og dette ble naturligvis feiret med salutt, skutt ut fra et marinefartøy. Et "batteri" med enkle skudd ble avfyrt fra denne for å markere jubileet.

Hobbytidsskiftet Modell&Elektronikk var også denne gang presentert ved redaktør Knut Pedersen. Knut dekket selvfølgelig treffet med ett solid antall bilder, og ett større referat fra treffet kan nok leses i en kommende utgave av bladet Modell&Elektronikk.

Nok en gang kan vi si at dette var ett vellykket treff i regi av VMBK. Tilbakemeldinger fra de som deltok har vært svært så positive, og noen har allerede ymtet frempå at dette ga mersmak, og at en tur ved en senere anledning kan være aktuell. VMBK arrangerer også tre mindre treff i 2008. Det er den 23. august og den 6. september, samt kveldskjøring den 24. september. Hvis noen har interesse av å delta er det bare å reise over, og reiser man uten båt går det utmerket an å reise over med tog for en dertil rimelig penge.

Nedenunder vises noen inntrykk fra treffet på 3. dammen.
Modellbåt-treff i Tønsberg 14.06.2008
Siden været så litt truende ut ble det montert opp to partytelt, ett over "messa" og ett over båtutstillingen, nedbøren kom aldri, men de tok av litt for vinden.
To timer før treffet startet var det overskyet og vindstille på 3. dammen, dessverre ble det noe vindfullt, men oppholdsvær ble det, med unntak av en lokal regnbye fra trærene over partyteltet.
Til slutt et bilde av en flott seilskute bygget av Mr. X, antakeligvis i Vestfold Modellbåtklubb. Modellen heter Karoline og var meget fin på vannet.
Torgrim Nordhus var også til stede, denne gang med et skrog av Oslo-klassen fregatt i 50-skala. Denne har en modellflystarter som fremdriftsmotor og hadde en flott fart på vannet.
Også denne gangen var det mange fremmøtte på treffet og mange flotte båter på vannet. Tor Andersen pratet jevnt og informativt via det nye høytaleranlegget som klubben har fått seg. De nye høytalerkassene oppå tilhengeren var virkelig en blikkfanger, og god lyd var det hvertfall.
x
Ivar Isaksen hadde meg seg sin Stena Line Ro Ro modell som er 180 cm. lang.
Denne hadde det skjedd litt med siden forrige gang den var på vannet.
Ett bilde av Graupner-modellen "Cap San Diego" i 1:100 skala. Dette er en ferdigbygget modell av en kjent båt i skala 1:100 og kan kjøpes ferdig bygget og utrustet med motorer m.m. for Kr.: 10.000,-. Et flott alternativ for de som ønsker seg en fin båt på vannet, og som gjerne ikke er så flink til å bygge noe selv. Slike ferdigbygde modeller kommer i flere varianter og prisklasser.
For oss som liker å bygge båtene våre fra bunnen av er dette gjerne ikke det vi forbinder med modellbåtbygging, men det kan være en fin innfallsport til hobbyen.
En liten lekker sak fra klubben i Kristiansand. Modellen er bygget av et tidligere medlem, Arne Eidem, og forestiller en "Grand Banks" mini lyst-yacht.
x
I anledning klubbens 30-års jubileum ble det markert med salutt ute på 3. dammen. En modell av "Viesel" hadde fått påmontert et "rakettbatteri" på akterdekket med en rekke skudd som ble aktivert fra radioen. Det så ganske nifst ut med tett røyk rundt hele båten, ett flott innslag for klubbens markering.