Langhelgen 16-19. juni 2011 var en gruppe medlemmer på fellestur til Marinemuseet i Horten og deltakelse på nok et uhøytidelig sommertreff på 3. dammen hos Vestfold Modell Båt Klubb. De siste årene har vi i BSMBK deltatt på dette arrangementet som denne gang ble avholdt for sjette gang.

På tidligere sommertreff har det variert hvor mange medlemmer som har deltatt. I 2010 var vi fem medlemmer, i år satte vi ny rekord og stillte med hele tolv medlemmer, noe arrangøren, VMBK satte stor pris på. Etter en liten påmeldingsrunde i forkant ble transportbehovet løst ved at 6 medlemmer delte en leiebil og de resterende kjørte egen bil eller annet befordringsmiddel. Felles overnatting ble for de fleste på Tønsberg vandrerhjem. Medlemsmassen til Vestfold Modell Båt Klubb er etter hvert blitt stor og de har medlemmer spredt rundt i hele østlandsområdet. Fra klubben i Kristiansand kom det i år også en håndfull medlemmer. Været er alltid noe vi modellbåtfolk er opptatt av, og når vi er ute og kjører med båtene ønsker vi selvsagt pent vær. Da klubbleder startet turen over fjellet fredag formiddag var det tradisjonelt Bergensvær, grått, kaldt og med høy luftfuktighet i form av regn. Dette skulle vise seg å holde seg slik hele veien over til Tønsberg. Da vi våknet lørdag morgen hadde været snudd helt om og ute var det sol og litt vind, det var visst noen i forkant som har kontakt med høyere makter og sørget for pent vær denne dagen. Da vi ankom 3. dammen, rundt kl. 11, var det allerede kommet en del folk og rigging av telt og bysse var allerede kommet i gang. Den store utstyrshengeren til VMBK med Tor Andersen i spissen var også kommet på plass, og under teltet var de første båtene stilt opp. En stor og ikke minst gledelig nyhet i år var at VMBK har fått laget seg permanent brygge på 3. dammen, et resultat av en ivrig dugnadsgjeng innad i klubben og velvilje og godkjenning fra selveste Tønsberg kommune. Brygga er vesentlig større enn den gamle og er "sertifisert" for inntil tre personer av gangen. Den er også noe lavere ned mot vannet slik at utsetting av båter blir forholdsvis enkelt. Som det har vært nevnt tidligere så blir ikke ryggene bedre med årene.

Også i år startet treffet kl. 12 og leder for VMBK, Arve Gudal ønsket alle velkommen. Tor Andersen presenterte diverse informasjon over høyttaleranlegget. De som hadde tatt seg bryet med å fylle ut skjema med informasjon om båten sin, fikk dette kringkastet over høyttaleranlegget. Noen båtførere ble også intervjuet angående teknisk info om modellen. I byssa ble det etter hvert stor omsetning av både vafler, kaffe og pølser. Mot slutten av treffet var det faktisk bortimot tomt for enkelte ting.

Også i år kunne man stemme på "Publikumsfavoritten" blant alle modellene som var på treffet. Herman Irgens i BSMBK har vunnet denne to ganger tidligere, henholdsvis med T/B Jarlen og panserskibet Norge. Vedkommende som vant prisen i år var ikke medlem i noen klubb, men tilreisende fra Nûrnberg. Han skulle etter planen delta i 2010, men ble forhindret fra å komme. Ferdinand som han heter hadde med seg en flott modell av seilskuta "Fram" i monter, men det var laget slik at modellen kunne taes ut og seiles på vannet med radiostyring. Modellen hadde mange flotte detaljer, og ble en klar publikumsfavoritt i år. Ferdinand snakker kun tysk og det ble en liten utfordring å finne en blant deltakerene som snakket tysk, og som kunne overrekke prisen for årets publikumsfavoritt.

Nok en gang får vi si at VMBK har gjennomført et vellykket sommertreff på 3. dammen i Tønsberg. Hvor mange som deltok på treffet og hvor mange båter som var med, har vi dessverre ikke oversikt over, bortsett fra at det var mange av begge deler. Når man deltar på slike treff og har med egen båt så blir det dessverre liten mulighet til å ta mye bilder fra treffet, noe som er tilfelle i år. De fleste av årets bilder er tatt av vårt nye medlem Kristian Sivertsen og de resterende er fra Arve Gudal i VMBK, noen bilder er fra eget arkiv. Vi hadde også med oss Frode Bjelland som filmet en del fra turen og treffet, og vi antar at det blir noe film materiale av dette en gang på høsten. Kanskje vi på sikt kunne fått laget en oss en reklame-dvd som viser hva klubben driver med?

Etter treffet var noen medlemmer fra klubben vår til felles bespisning i Tønsberg og rundt klokken 21 var et par tilbake på 3. dammen for kveldsseiling. Søndagen var det hjemreisedag og været var like "fint" som da vi kjørte over fjellet sist, altså regn.
Tilbakemeldingene fra de som var med fra BSMBK var at de hadde hatt en kjekk tur og blir det sommertreff på 3. dammen neste år er det vel ikke usannsynlig at noen av disse tar turen over i 2012, dersom dette ikke kolliderer med gjennomføring av Nordisk mesterskap som vi etter planen skal avholde i Bergen.

Nedenunder vises en del bilder og inntrykk fra årets treff på 3. dammen i Tønsberg.

Sommertreff i Tønsberg og besøk på Marinemuseet i Horten juni 2011